Huhtikuun jäsenillassa Carina Geber-Teir ja Sonja Heikkilä kertoivat OP:n matkasta uuden ajan monialaiseksi palveluyritykseksi

Huhtikuun jäsenillassa Carina Geber-Teir ja Sonja Heikkilä kertoivat OP:n matkasta uuden ajan monialaiseksi palveluyritykseksi

WoManin huhtikuun jäseniltaa vietettiin OP:n uudessa pääkonttorissa Vallilassa.

Illan aloitti OP:n viestintäjohtaja Carina Geber-Teir kertomalla OP:n vuonna 2016 lanseeratusta strategiasta, joka tähtää perinteisen finassikonsernin muuttamiseen monialaiseksi palveluyritykseksi. OP:n perustehtävänä on aina ollut tuottaa omistaja-asiakkailleen taloudellista menestystä, turvallisuutta ja hyvinvointia. Myös uudet palvelut on rakennettu näiden kulmakivien varaan tavoitteena kaikin puolin tyytyväinen asiakas. Perinteisestä pankkitoiminnasta OP laajensi ensin vakuutuksiin ja sen jälkeen täysin uusille liiketoiminta-alueille terveydenhuoltoon ja liikkumiseen. Uusia palvelukokonaisuuksia rakennetaan vankan finanssiosaamisen päälle. OP näkee, että digitalisaatio ja asiakastarpeiden muutokset murtavat perinteistä finanssialaa, jolle tulee uusia toimijoita uudenlaisine palveluineen. Siksi myös vanhojen toimijoiden on haettava uutta roolia ja kehitettävä toimintaansa.

Carina kertoi, että muuttuva bisnesmalli vaatii uudenlaista johtamista. OP investoi voimakkaasti kehittämiseen, osaamisen uudistamiseen sekä myös toiminnan tehostamiseen. Vanhat liiketoiminnat ”elättävät” vielä pitkään uusia, mikä vaatii tasapainoilua johtamisessa. Uudet liiketoiminnat saattavat viedä asiakkaita vanhoilta palveluilta, mutta OP näkee, että uudistuminen tapahtuu joka tapauksessa – on parempi olla itse se, joka luo uudet liiketoimintamallit. OP:n uusi pääkonttori Vallilassa on osa uudenlaista tapaa tehdä töitä: tilojen tavoite on olla niin viihtyisät, että ihmiset tulevat mielellään paikan päälle työskentelemään yhdessä. Tilat myös luovat mahdollisuuksia kohtaamisiin ja joustavaan työn tekemiseen.

OP kokee, että liiketoimintaroolin lisäksi sillä on myös yhteisöllinen ja paikallinen rooli asiakasomistajuuden kautta. Suomi 100 -hengessä OP on luonut vapaaehtoistyön kohtaamispaikan Hiiopin. Jokainen OP:läinen voi käyttää tänä vuonna yhden työpäivän vapaaehtoistyöhön.

Hankejohtaja Sonja Heikkilä luotsaa yhtä OP:n uusista liiketoiminnoista, liikkumisen palveluita. Liikkumisen palveluiden tarkoitus on tarjota liikkumisen vapaus ilman auton omistamisesta aiheutuvaa vaivaa. Sonja uskoo, että kulkumuotojen rajat hälvenevät tulevaisuudessa, kun yhteiskäyttöautot lisääntyvät, kaupunkipyörät täydentävät joukkoliikennejärjestelmää ja ihmisten ympäristötietoisuus ohjaa sähköisten kulkuneuvojen käyttöön. OP:n ensimmäinen liikennesektorin palvelu on OP Kulku, jonka kautta asiakas saa sähköauton käyttöönsä palveluna, johon voi sisällyttää kaiken auton vakuutuksista renkaiden vaihtoon ja pesuihin saakka. Sonja kertoi, että palvelun kehittämisessä on lähdetty liikkeelle kokeilemalla ja asiakkaiden kiinnostusta testaamalla. Palvelun kehittämisessä on myös hyödynnetty yhteistyötä start up -yritysten kanssa.

Oli erittäin mielenkiintoista kuulla ison suomalaisen yrityksen uudesta strategiasta ja rohkeutta vaativasta muutosmatkasta!

 Carina Geber-Teir

Carina Geber-Teir

 Sonja Heikkilä

Sonja Heikkilä

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.