Yksilölliset motiivit ja lisää energiaa elämään

Yksilölliset motiivit ja lisää energiaa elämään

Toukokuun jäsenillassa 20.5. saimme kuulla Kirsi Maneliuksen asiantuntevan esityksen Reiss Motivaatioprofiilista (RMP) ja sen hyödyntämisestä eri osa-alueilla. RMP esitystä täydensi erinomaisesti Riina Laaksosen esitys liikunnan, ravinnon ja levon vaikutuksesta vireystilaamme.

Kirsi Maneliuksen erittäin mielenkiintoinen esitys kertoi Reiss Motivaatioprofiilista (RMP) ja sen hyödyntämisestä esimerkiksi seuraavilla alueilla:

·       Itsetuntemuksen ja oman hyvinvoinnin lisääminen

·       Opintojen ja uran valinta – opintoneuvonta, uravalmennus

·       Parisuhteen parantaminen – parisuhdeterapia

·       Urheiluvalmennus

·       Organisaatioissa työsuhteen elinkaaren eri vaiheissa

Steven Reissin mukaan on olemassa 16 perustarvetta eli motiivia, jotka ovat lähes kaiken toimintamme takana (esim. Valta, Riippumattomuus, Status, Esteettisyys, Syöminen). Kävimme Woman verkostoon kuuluvan henkilön RMP profiilia läpi käytännön esimerkkien kautta, jossa kuultiin esimerkiksi omien sokeiden pisteiden tunnistamisesta, oivaltamisen ilosta itsetuntemuksen osalta ja eri alueiden vaikutuksesta omaan motivaatioon ja sitä kautta toisten erilaisten motivaatioiden tunnistaminen ja hyväksyminen. Motivaatioprofiilin hyödyntäminen esimerkiksi johtoryhmässä avasi mielenkiintoisen keskustelun.

RMP esitystä täydensi erinomaisesti Riina Laaksosen esitys liikunnan, ravinnon ja levon vaikutuksesta vireystilaamme.  Suorituskyky kasvaa kohisten kun syödään oikeita asioita oikeina aikoina, priorisoidaan laadukasta unta ja pidetään fysiikka kunnossa. Oikeiden asioiden syöminen oikeana aikana sai aikaan mielenkiintoisen keskustelun ja ravintovalmennus startti alkoi kuulostaa oikein houkuttelevalta, varsinkin jos yhtenä vahvoista motiiveista sattuu olemaan syöminen. Tarjolla oli terveellistä ja herkullista syötävää ja juotavaa. Lopuksi Riina haastoi meidät kaikki kokeilemaan läppäritöntä (ml. kaikki mobiililaitteet) loppuviikkoa iltojen suhteen. Iltaisin siis tarkoitus rauhoittaa tahtia jo muutama tunti ennen nukkumaanmenoa ja sulkea tietokone. Luoda terveelliset iltarutiinit ja huolehtia unihygieniasta. Kokeile ihmeessä!

Lisää aiheesta:

Kirsi Manelius (Motivaatiovalmentaja, KTM)
Ilona Valmennus http://www.ilonavalmennus.com/
Reiss Motivation Profile http://www.motivaatiotalo.fi

Riina Laaksonen (Personal Trainer/EHFA, Ravintovalmentaja, ekonomi)
http://hyvinvointistudiolupaus.fi/

 Mikä sinua motivoi?

Mikä sinua motivoi?

 Miten liikun oikein?

Miten liikun oikein?

 Miten syön oikein?

Miten syön oikein?

 Lisää energiaa elämään

Lisää energiaa elämään

Vastaa

Your email address will not be published.